4.4.Recursos pedagògics

Llengua:
- Jugar amb l’endevinalla.
- Comentar la descripció que fa del xilòfon: ”més ossos tinc, que un esquelet, estesos tots sobre una fusta”.
- Comentar el sentit figurat de “palet” (baqueta) i a què fa referència quan diu “me’ls classifica i me’ls ajusta”.
Vocabulari:
1) Saberut: que sap molt, esp. dit irònicament.
Pot ser interessant fer veure als infants que la paraula saberut, ve de saber.
Música
1) Veure un xilòfon, desmontar-lo, veure les peces que té, quines notes són, perquè necessitem les baquetes per tocar-lo, probar de tocar-lo d’altres maneres, etc.
Podem comentar que xilòfon prové del grec “xýlon” que significa fusta en grec, així doncs serà més fàcil distingir-lo del metal·lòfon (les làmines del qual són fetes de metall com el seu nom indica).

2) Treball auditiu i de moviment amb el ball pla i corranda.
- Podem escoltar un ball pla i corranda i picar per exemple amb les mans el ritme ternari del ball pla i a les cuixes el ritme binari de la corranda. Així podrem distingir una part de l’altra. 
- Podem jugar també a distingir dins del ball pla el tema A i el B . Així doncs els alumnes poden proposar un moviment pel tema A i un altre pel tema B. Realitzaran el moviment que hagin decidit pel tema A quan l’escoltin i el moviment pel tema B quan aquest aparegui.
- Quan reconeguin fàcilment el tema A i B podem ensenyar com es balla: part A, agafats en parella caminant mostrant-se al públic (caminant o puntejant, molt solemnes) i part B voltar amb la parella, avançar i retrocedir, giravoltar sobre un mateix (aconsellem practicar aquests moviments primer sense música i imitant i quan ja els hagin entès hi podran jugar més). O podem inventar nous moviments.
- També podem practicar la corranda, farem que diferents alumnes facin de cap de la corranda i així veuran el que significa portar la corranda i dirigir la seva direcció. Pot ser divertit fer més d’una corranda, veure com fan ponts i passen per sota, com s’enrotllen i desenrotllen, etc.
2) Dansar un ball pla.
Després d’haver practicat tot això, serà molt fàcil ballar tota la dansa. Val la pena!
File:067 Ball pla, de Viladomat, davant la Casa de la Vall (Andorra la Vella).JPG
Ball pla de Viladomat, davant la casa de la Vall (Andorra la vella).
3) Si es vol, es pot escoltar el xilòfon en una peça completament diferent, dins el repertori clàssic. L’audició que us proposem és una peça per Xilòfon i orquestra, “Fossils” del Carnaval dels animals de Camille Saint-Saëns.
- Podem escoltar com el piano repeteix la melodia que el xilòfon ha presentat previament.
- Podem endevinar algun dels temes que Saint-Saëns ha jugat a amagar dins la peça: 
- J’ai du bon tabac
- Ah vous dirai-je maman
- Au clair de la lune
Obviàment per poder-les reconèixer els alumnes les hauran d’haver cantat i conegut previàment.
Una versió divertida d’aquesta audició la trabareu aquí:


Anem més enllà
Descobrim la partitura i escoltem “Al ball sense un badall”
- Podem veure i escoltar com la melodia a l’inici de la cançó juga a fer uns intervals i els va transportant de forma ascendent:
- I al final de la cançó de manera descendent: 


- Tot i que la partitura estigui escrita en compàs de ¾ la sensació és que va canviant a 6/8. Podem fer sentir als alumnes d’una manera vivencial la sensació que passa del 6/8 a ¾. 

· Per exemple piquem a les mans el primer compàs :
I el segon compàs a les cuixes:
Ho anem repetint per tal d'interioritzar-ho. 
Quan ja els hi surti bé, podem posar l’audició i fer-ho tot escoltant-la. 
També es poden variar els moviments: picar en parella i fer tres passes per buscar una nova parella, etc. Amb alumnes de Cicle Superior o estudiants de música podríem fer-los veure la partitura i observar el baix del piano que alterna la utilització de la negra amb punt i la negra.
- Podem jugar a picar els ritmes on apareix la síncopa, a la mà dreta de l’acordió:



- O el caixó, on enlloc de silencis fa negres.


- Escoltar i descobrir quin és l’instrument que fa de lligam entre el ball pla i la corranda (la caixa).
- Al començar la corranda, la mà dreta del piano (la segona veu) és la melodia que feia el ball pla, però li han canviat el ritme. Els hi podem tocar amb el piano i veure si ho descobreixen. O si ho escolten en el CD, correspon a la segona gralla.



Activitats interdisciplinars:
Coneixement del Medi Natural i Social: buscar i situar en un mapa les diferents zones on es balla el ball pla.
Si hem treballat l'audició de “Fòssils” de Camile Saint-Saëns, podem aprofitar per parlar dels fòssils i dels animals que apareixen en l’obra del Carnaval dels animals.
Educació física: realitzar tota la dansa del ball pla.