Llengua:
- Jugar amb l’endevinalla.
- Veure les rimes:
- Jugar amb l’endevinalla.
- Veure les rimes:
En el conte de la Cantata "Al ball sense un badall", quan ho explica el narrador presenta la següent rima (que és la mateixa que hi ha publicada al llibre “Més música, mestre!” d'en Miquel Desclot)
A Amb un discret ruixim
B i el mànec d’una escombra
A no faig tatxim-tatxim,
B però m’ho passo bomba.
En canvi en la cançó presenta la següent rima:
A Ai, amb es mànec d’una escombra
B i amb un discret ruixim
B Ai, no faig mai tatxim tatxim
A però es cert m’ho passo bomba
A Ai però és cert m’ho passo bomba
A I amb es mànec d’una escombra.
- Destacar l’article salat en el text, enlloc de dir el mànec d’una escombra, parlem d’es mànec d’una escombra. Podem parlar dels articles salats: es/sa/ses. Ens podem preguntar perquè hi ha aquesta diferència.
- Destacar l’article salat en el text, enlloc de dir el mànec d’una escombra, parlem d’es mànec d’una escombra. Podem parlar dels articles salats: es/sa/ses. Ens podem preguntar perquè hi ha aquesta diferència.
- Vocabulari:
1) Mànec de l’escombra: fa referència a l’instrument de la ximbomba i utilitza el llenguatge figurat, no és exactament el mànec d’una escombra.
2) Passar-s’ho bomba: passar-s’ho molt bé.
3) Ruixim: gotetes que llança una massa de líquid agitat. / Plugim.
- També podem parlar i observar com estan fetes les ximbombes. Antigament, i degut a la seva utilització dins l’àmbit domèstic, la construcció solia ser casolana tot aprofitant algun estri de terra cuita ja inservible. Actualment però, es construeix en sèrie i de materials i mides molt variats: gerros, testos, catúfols, galledes, etc.
Música
1 ) Presentar l'instrument de la Ximbomba i veure les diferents parts que té. Veure i experimentar quin és el mecanisme per a fer-la sonar, que necessitem aigua, etc.
2) El·laborar ximbombes amb diferents materials.
Fer una exposició de ximbombes, probar-les mullant i sense mullar la mà. Descobrir els diferents sons si són més o menys greus i perquè.
3) Observar que a la cançó (i també a l’audició del CD “Al ball sense un badall”) sempre hi ha un diàleg entre un solista i la resta de cantaires.
4) Audicions de la tonada de Ximboba.
A continuació exposem dos petits fragments de cant de Ximbomba que podeu trobar al manual del cor de carxofa:
http://www.cordecarxofa.cat/2008/01/manual-diniciacio-la-glosa.html
a) Madò Buades, cantadora de Tonada de Ximbomba.http://www.cordecarxofa.cat/2008/01/manual-diniciacio-la-glosa.html
El text que canta:
Si jo’m’gués d’enamorar
Jo no m’enamoraria.Des qui té amor me’n riuria
I ara n’he de plorar.
A destacar:
· Canta ella sola acompanyada d’una Ximbomba.
· És ella mateixa que fa les repeticions.
· Escoltar com allarga les notes.
b) Uns altres dos cantadors.
El text que canta:
Brot de murta m’envia ella
Que nom de femella té
I jo li he enviat llorer
Que és mascle I és bo per ella.
A destacar:
· El to de la Ximbomba és més greu que l’anterior.
· En aquesta cançó de Simbomba hi ha diàleg entre un cantador i una cantadora (que és la que fa les repeticions).
· La cantadora canvia el to en la repetició.
· Els dos primers versos els canten 4 vegades.
En les dues audicions podem constatar la llibertat musical que hi ha en aquestes tonades de Ximbomba pel que fa a les entrades, la tonalitat o allargar notes.
5) En les audicions anteriors, també podem escoltar el ritme característic de la ximbomba:
- Abans que entri el cantador fa un ritme marcat de negres.
- En el moment que canta i fins que arribi al final del vers, que tornarà a fer el ritme inicial de negres, toca amb la ximbomba:
5) Si volem cantar la tonada de Simbomba podem utilitzar la següent partitura del bloc la glosa a l’escola:
Anem més enllà
Descobrim la partitura
- A la partitura i en l’audició podem veure que comença la ximbomba sola, i després s’afegeix el contrabaix. Són els dos únics instruments que intervenen. Pot ser una bona ocasió per treballar el contrabaix.
- Veure a la partitura i a l’audició que el contrabaix i la ximbomba acaben alhora.
- Observar que en la partitura la Ximbomba té un accent a la primera de les 4 semicorxeres i escoltar-lo (i es va repetint al llarg de tota la partitura). Podem jugar a picar-ho nosaltres amb les mans o amb petits instruments de percussió.
Activitats interdisciplinars
Coneixement del Medi Natural i Social: Veure on es situen les illes Balears en un mapa i concretament Sa pobla.
Llengua catalana: Es pot introduir la glosa amb els alumnes.
Us recomanem que visiteu el bloc “La glosa a l’escola” on trobareu tot el material per tal de poder fer que els vostres alumnes es converteixin en tot uns glossadors/es.
Mireu aquí el material manipulatiu que us proposen per treballar la memòria, quartetes i idees:
Finalment podreu probar de fer tonades de ximbomba senzilles entre tots, en petits grups o individualment.
També podreu trobar unitats didàctiques al voltant de la glosa:http://blocs.xtec.cat/glosa/category/1-unitats-didactiques/
Matemàtiques: les matemàtiques estan molt lligades a la glosa, podem jugar a fer activitats tan senzilles com comptar els versos de les estrofes (poden tenir de 4 a 6 versos) fins a molt més complicades com picar amb les mans les síl·labes de les paraules de cada vers ( comptar-les i veure si són heptasíl·labs o octosíl·labs) passant per introduir el vocacabulari de “parell i senar” en els versos per distingir seva rima, etc.