9.4. Recursos pedagògics

Llengua:
-   Jugar amb l’endevinalla.
-    Veure la rima:
Bé /paner i maca / “tomaca
Cal dir que escrit hi ha la paraula “tomàquet”, però és important canviar la pronunciació de tomàquet per “tomaca” per tal que rimi.
-  Vocabulari:
1)  Paner: cul.
La paraula "paner" també pot significar "cistell" però en aquest cas fa referència a "cul".
- Preguntar als alumnes qui diu l’endevinalla, veurem que la pandereta parla en primera persona. També passa això amb la cançó de la Mandolina “Filla gran de la mandola, no he sortit gaire estudiant...”, la de la Ximbomba “no faig mai tatxim-tatxim...” o la del Xilòfon “Més ossos tinc, que un esquelet...”. En canvi hi ha altres cançons que parlen de l’instrument en 3a persona, seria el càs de l’Acordió o la flauta dolça. Podem fer aquesta tasca de veure si parla l’instrument o no i classificar segons aquest criteri les cançons de la cantata.
Música
1) Veure una pandereta i experimentar amb ella diferents sons:fregant, colpejant, acaronant, introduïnt un cigró i fer-lo giravoltar per la pell.
2) Podem de parlar d’instruments essencials que acompanyen la rumba: la  veu, la guitarra, el caixó, les palmes. Podem escoltar audicions o veure vídeos en els quals apareguin d’altres instruments que també poden tenir els grups de rumba com ara: instruments de percussió (bongos, caixó, bateria, pailes...), baix elèctric, piano, teclats, secció de vents...
3) Jugar a ballar la rumba, de forma lliure, el que la música els inspiri, és una música que per si sola ja fa bellugar.
4) Podem jugar amb els alumnes a fer-nos “palmeros i palmeres” i  picar el ritme característic de rumba. Cal tenir en compte però, que quan cantem la cançó no el faran ells sinó les mestres o directors/es. També podem probar de fer els dos tipus de palmes dels quals hem parlat: seques i sordes (experimentar, en la mesura del que es pugui, la diferència entre les unes i les altres).
5) Podem escoltar el "Ventilador" a la guitarra, per exemple en aquest vídeo "Peret" ens mostra diferents tipus d'aquesta manera de tocar anomenada "ventilador".

Anem més enllà
Descobrim la partitura i escoltem “Al ball sense un badall”
- Podem veure i escoltar com van entrant els instruments en la peça:
· Comença el contrabaix.
· Després s’afegeixen les palmes amb ritme característic de la rumba
· S’afegeix l’acordió.
· A partir d’aquí ja comença el caixó, la guitarra.
-  Parar bé l’orella abans de que comencin les veus a les 4 negres que trobem, els palmeros les piquen. Podem jugar a dir: un, dos, tres, cua!
- Podem jugar a aixecar la mà quan escoltem el solo de pandereta. O fer veure que la toquem, jugant amb mímica.També podem imitar l’instrument amb mímica quan s’afegeix el flabiol i posteriorment les gralles.
- Els podem preguntar quin instrument dirien que juguen a imitar les gralles (les trompetes).
Activitats interdisciplinars
Coneixement del Medi Natural i Social:  situar la rumba a Lleida i Barcelona. Si es vol, també es podrien situar els barris de Gràcia,  el Raval i Hostrafancs.
Llengua:un génere musical molt relacionat amb els gitanos catalans (sobretot a Lleida) és el “garrotín”. Aquest és un tipus de glosa o cançó improvitzada. Trobareu tota la informació d’aquesta i altres formes de glosa a “El manual de glosa” (veieu el text en pdf i alguns audicions a: http://www.cordecarxofa.cat/2008/01/manual-diniciacio-la-glosa.html