8.4. Recursos pedagògics

Llengua:
- Descobrir si el text és una poesia o una endevinalla.
-  Un cop haguem vist que és una poesia, podem observar diferents elements:
· El diàleg entre el flabiol i el tamborí, veure el text del narrador en la partitura. Per a fer els dos personatges podem haver preparat dos titelles (amb una foto d’un tamborí i un flabiol) i els podem fer interpretar el text. Després podrem jugar a que els nens teatralitzin fragments del text ja sigui amb les titelles o no.
· Descobrir que el text que pertany al flabiol va jugant amb les vocals “a” primer vers, “e” segon vers, “i” tercer vers i així succesivament. I també juga amb una consonant, la “ll” (balla, canalla, pella, poncella...)
· Veure amb què juga tota l’estona el tamborí, en canviar les vocals a la paraula “també”.
· Percebre la musicalitat del text del tamborí (que amb els “també, tambú, tambà” pot recordar-nos el so del tamborí “tmb”).
-  Pàg.72 del llibre “Més música mestre!”. Indicar que a la cantata s’ha afegit un petit text per al solista que no apareix en la poesia escrita al llibre “Més música mestre”, és aquest:
Som pops, tots pops de marina,
Som tots uns pops de vuit mans:
Tots xops d’anar amb barretina,
Tots som bons pops catalans.
- Vocabulari:
1) Pellar: una ferida, plaga,etc. posar pell.
2) Poncella: flor apunt d'obrir-se.      
3) Curculla: petxina, closca de cargol marí.

Música
1) Veure i comentar les característiques principals dels instruments: flabiol i tamborí. Distingir per exemple algunes diferències entre el flabiol i el tamborí tradicionals amb els de cobla. Grandària dels tamborins, el cap i les claus dels flabiols, etc.
2)   Comentar que les sardanes són tocades per un conjunt instrumental típic català, la cobla. Podem explicar quins són els instruments que la formen, que tots són de vent exceptuant el contrabaix i el tamborí, veure el vídeo de l'apartat "8.5. Enllaços i materials complementaris", etc.
3)  Fer l’endevinalla de la cobla: com pot ser que 11 músics toquin 12 instruments? (Solució un mateix instrumentista toca el flabiol i el tamborí).
4)    Podríem aprendre la cançó “Marieta Cistellera” i cantar-la ja que és una sardana.
5)    Aprendre a ballar la sardana, en podem ballar un fragment o la que hem après “Marieta Cistellera”.
6)    Descobrir el ritme del text del tamborí tot picant-lo. Veure que són dos corxeres i una negra. Jugar a posar-hi altres textos que els nens inventin, com ara: “pops amb sal, pops amb sal”.

Anem més enllà
1. Descobrim la partitura i escoltem “Al ball sense un badall”
-  En l’Audició d’aquesta cançó podem escoltar la introducció del flabiol sol que és la introducció típica i característica de totes les sardanes amb aquest final obligat de tamborí.
- En la segona part de la cançó podem escoltar el diàleg entre els cantaires i la solista. Els cantaires juguen a fer el text xiuxiuejat (que sigui rítmic).
- A l’escoltar-la veurem que l’estructura de la peça és AABB. Si mirem la partitura veurem que hi ha la doble barra amb els dos puntets que ens indica repetició.
- Podem escoltar ( i veure en la partitura) el “Visca” final. Podem comentar les sardanes acostumen a acabar d’aquesta manera i els balladors tot dient-ho avancen els braços en direcció al mig de la rotllana com un gest de comiat.
2. Activitats interdisciplinàries
Coneixement del Medi Natural i Social: veure que la sardana se situa arreu del Principat de Catalunya. També podem situar geogràficament les comarques de l’Empordà i la Selva on va nèixer.
Podem buscar informació del vestit de les diferents colles de balladors i balladores de sardanes. Remarcarem la importància de les espardenyes de betes per a ballar la sardana.
Llengua:
-  Comparar la poesia i la cançó.
Poesia:
Text del flabiol intercalat amb el text del tamborí
Cançó:
Text flabiol (tot seguit)
Text solista intercalat amb el text del tamborí

- Llegir el poema d’en Joan Maragall, La Sardana.