7.4. Recursos pedagògics

Llengua:
-  Jugar amb l’endevinalla.
-  Veure les rimes:
Té bec i no és ocell.
Refila que primfila,
No és rossinyol,
Ni passerell.
Observarem la 1a i la 4a frase que acaben igual. A la segona frase veiem que refila i primfila acaben igual.
També podem veure que en la primera, segona i tercera frase hi ha dues paraules que tenen rima assonant:
· Bec-ocell
· Refila-primfila
· no-rossinyol
- Vocabulari:
1) Bec: part de les mandíbules dels ocells revestida d’una beina còrnia, que els serveix per agafar coses com ara els aliments i també com a arma d’atac i de defensa.
2) Refilar: fer refilets./ Certs ocells, cantar.
3) Primfila: del verb primfilar (filar prim).
- Veure el joc que fa entre el bec (de l’ocell) i la flauta de bec (o la flauta dolça). També podem fer observar als alumnes que la part de l'embocadura de la flauta de bec pot semblar el bec d’un ocell.
- Rossinyol i passarell, comentar que són dos ocells, els podem mostrar fotos, etc. Comentar que el rossinyol és conegut pel seu bell cant, també podem parlar de les cançons que parlen del rossinyol (exemple: Rossinyol que vas a França, cançó del rossinyol, etc.) i fer-les escoltar.
- Podem parlar del significat que se li dóna a  la frase feta, “fer el passarell” (ésser babau, fer el préssec, ésser un llonze, ésser un colomí). 
Música
1) Podem veure una flauta de bec, de ben segur que n’hi ha a l’escola o els companys més grans la toquen. Presentar les seves parts. Jugar a escoltar quines parts sonen i quines no, etc.
2) Podem comparar una flauta de bec de fusta i una de plàstic, escoltar el so, veure si podem percebre diferències.
3) Veure altres instruments de bisell (com ara el flabiol) i diferenciar-los dels que també fan servir l'aire per fer el so, es bufen, però no tenen bisell sinó que són de canya (com hem vist la gralla anteriorment).
4) Comentar que les marxes mores s’acostumen a tocar amb tota la banda de música sencera. Podem parlar de quins instruments trobem a les bandes (vent i percussió) visionar algun vídeo, etc. Afegir que la flauta dolça no és pròpiament un instrument per a tocar marxes mores però en aquest cas la compositora la utilitzat.
File:Banda de Música La Lira de Monforte - Año 1982.jpg
Banda de música de Monforte
5)    Podem experimentar la dansa mora fent per exemple:
- Tal i com veiem en els diversos vídeos ( en l'apartat 7.5. enllaços i materials complementaris) farem fileres, agafats de les mans i que es toquin els colzes i avançarem tots amb el mateix peu, ara esquerra, ara dreta,  tot fent el pas de marxa.
- Jugarem a ser una filà de moros i posarem un alumne com a capità (tal i com hem vist en els vídeos). Li podem donar una espasa i un puro de joguina (per fer-ho talment com a la festa).
6) Alguns consells en la interpretació de la cançó: aconsellem posar totes les “ll” en els silencis: ocell, passarell; fer la última síl·laba de “rossinyol” curta; en el final, les veus van fent un diminuendo en cada “passarell” que canten.


Anem més enllà
1. Escoltem “el Ball sense un badall” i Descobrim la partitura
-  A la partitura per tots els instruments la compositora ha posat algunes paraules per ajudar-nos a expressar millor diferents músiques:
Seductor (inici de les gralles), ploraner (rodona de les gralles), misteriós (inici de les veus al cantar), decreixent fins a fondre’s (passarell).
· Podem relacionar llenguatge i música. Podem fer-los escoltar la música, posar uns quants adjectius a la pissarra entre els quals hi hagi amagats aquests que ha posat la compositora i que els endevinin.  
· Després podem crear nosaltres cançons senzilles que siguin adients per aquests adjectius.
· També podem comparar el caire d’aquesta peça amb la "6. Tam tam, toc de diables" i imaginar amb quina paraula haurà expressat la compositora com ha de ser aquesta peça. Podem fer un llistat de paraules i després mirar la solució (enfurismats).
- Escoltant podem destacar la forma de la peça: introducció (percussió, contrabaix i acordió), tema instrumental (porten la veu les gralles), tema amb veus, final.
- Reconèixer a l’audició quan apareix la flauta de bec.
- Percebre que el final per les veus és piano mentre que els instruments acaben amb un fortissimo.
2. Activitats interdisciplinars:  
Coneixement del Medi Natural i Social:  Localitzar geogràficament poblacions del País Valencià on es realitzen les marxes mores.  
· Conèixer trets de la cultura àrab que habitava a la Península Ibèrica.
· Jugar a disfressar-nos de moros i cristians.
Llengua: podem canviar la història i inventar una en el que cap dels dos bàndols perdés.