6.4. Recursos Pedagògics

Llengua:
- Llegir el text i preguntar si es tracta d’una endevinalla o una poesia. Tot i ser una poesia, en cap moment no ens diu el nom de l’instrument.
- Jugar a observar els sons que proposa la poesia, sembla que vulgui jugar a parlar una llengua africana. Podem buscar altres paraules i fer una petita frase o rodolí que tingui aquesta sonoritat o d’altres cultures.
- Observar el significat del text . Veurem que no en té gaire, és com una petita broma.
- Veure les rimes: pa/se me n’hi va, comprar/ se me n’hi va, suportar/se me n’hi va.
- Vocabulari:
1)  Nyu : nom donat als mamífers remugants de la família dels bòvids, amb el cos, les potes i la cua semblats als del cavall i les peülles com les dels antílops, coll gruixut i amb banyes cap endavant.
Música
1) Presentar el tabal (a poder ser amb l’instrument real i sinó utilitzar l'apartat "Fotografies d'instruments" d'aquest bloc). Podem comentar que la paraula “tabal” serveix per anomenar desde l’emblemàtic i gegantí Tabal de la Patum de Berga, passant pels de mida mitjana que utilitzen les colles de diables, fins arribar als petits que habitualment acompanyen a les gralles als passacarrers. A la unitat 5: la gralla i el tabal podreu trobar més informació.
2) Proposem interpretar cada una de les estrofes una mica més fort, començant la primera per mezzoforte, la segona forte i la tercera fortissimo. Cal veure que dins de cada estrofa però també hi haurà un crescendo a mida que el text avança.     
Per tal de poder fer aquesta interpretació, a continuació us exposem un petit  treball corporal i de moviment que us pot ser molt útil.
· Podríem jugar a imaginar que som bruixes i bruixots i fer una dansa de fetilleres. Podem fer una rotllana i jugar a moure’ns com bruixes i bruixots, o diables. Direm el text fent aquests moviments misteriosos i “malèfics” i en la última síl·laba “va” farem fer un gest de certa intensitat cap a l’interior de la rotllana.També podem jugar en la intensitat i grandària dels gestos en cada una de les estrofes, seguint un crescendo en les dinàmiques. Cal dir que començarem amb un mezzo forte (som diables, no podem pas començar amb un piano!)
· Per a treballar el frasseig podem imaginar una gran perola a la que hi anirem posant ingredients i remenant. Els ingredients els poden inventar els nens que imaginin i juguin a fer de fetillers (ratolins, ratpenats, pedres, herbes…etc). Serà important el fet d’imaginar un líquid espès, que costa de remenar, el fet de sentir la densitat ens ajudarà a la idea de legato que volem donar a la peça.
·  Continuant amb aquesta idea i per a treballar les dinàmiques, podem jugar a imaginar que utilitzem diferents cullerots en cada una de les estrofes, és a dir fer veure que remenem amb un primer cullerot que és petit a la primera estrofa (cantarem mezzoforte), després mitjà (cantarem forte) i per últim molt gran, que agafarem amb les dues mans (cantarem fortissimo). El gest de remenar començarà petit a cada estrofa i s’anirà engrandint per fer el crescendo corresponent.
3) El ritme és prou senzill per fer-ne si es vol un dictat a CI, els pot ser motivador. Per exemple podem posar el text a la pissarra i que ells escriguin les figures rítmiques.   
4) Podem escoltar dos exemples de tocs de diables i veure quina és la principal diferència:
a) Ball de Diables de Barcelona “Toc de Correfoc”- Ministrils del Camí Ral. Sonen tabals
b) Toc de Foc dels Diables de Badalona - Efrem Sebastià. Podem escoltar tabals i després s’afegeixen les gralles.
5) Tenint en compte el nom de la cançó "Tam tam" podem investigar sobre els instruments de percussió africana, preguntar quins coneixen, buscar-los...Veure que realment en tenen molts i que en fan amb elements molt diversos.

Anem més enllà
Descobrim la partitura
- Escoltar que l’únic instrument que intervé en aquesta peça són els tabals. Si mirem la partitura del piano, veurem que ha desaparegut i que ha passat a ser una partitura de tabal (només hi ha una sola línea).
Podem veure una altre exemple de partitura per a tabals del ball de diables de Reus:
- Podem comentar com són les partitures de tabal: una sola línea perquè no poden interpretar diferents notes.
-  A l’escoltar la peça "Tam tam" de la cantata "Al ball sense un badall" o veure’n la partitura podem observar que comencen els tabals sols fent una introducció. Aquesta s’anirà repetint entre estrofa i estrofa.
- Escoltar les dinàmiques a la gravació. Endevinar-les. Utilitzar el vocabulari adient: mezzoforte, forte i fortissimo.
Activitats interdisciplinars
Coneixement del Medi Natural i Social: localització del ball de diables, el podríem trobar arreu dels Països Catalans ja que està relacionat pràcticament amb totes les festes majors.
· Podem demanar a algun diable de la colla de diables del nostre poble o ciutat que vingui a ensenyar-nos el seu vestit, els tabals, les maces de foc i explicar-nos el que fan, com, etc.